Welcome. So, Here My Wrotes :3

Wednesday, January 14, 2015

Pengorbanan dan Cinta

Assalamualaikum. Yang sedang membaca ni sihat? Moga-moga sihat kayh. Tak sihat makan ubat! Aip aip, jangan degill. Hahaha. Dengar cakap akak ni. Okay dah merepek. So, today saya nak share something yang sangat berkait rapat dengan alam remaja dan dewasa juga. Nahh, baca kayh. 

Pengorbanan. Tak semua orang sanggup lakukan walau betapa sakit seseorang tu perlu hadapi untuk buktikan sesuatu. Sesuatu? Sesuatu yang tak pasti atau apa?Sebab tu lah sesetengah orang ada yang berhenti tengah jalan berputus asa daripada apa  yang dia nak capai. Pengorbanan ada banyak jenis. Pengorbanan ibu bapa. Pengorbanan untuk melepaskan seseorang yang disayangi. Pengorbanan untuk memuaskan hati semua pihak. Nahhh. Saya tak berapa pandai nak memberi definisi terperinci tentang pengorbanan ni. Hanya berdasarkan daripada pengalaman hidup yang baru nak meningkat remaja ni. Nak ikutkan memang lah tak berapa banyak pengalaman yang ditimpa berdasarkan umur saya yang tak berapa ni. Tak berani untuk bicara lebih tentang soal ni.Tak berapa nak mahir lagi. Hahaha. Antara 
sesetengah orang yang melakukan pengorbanan tersebut adalah saya. Haa kenapa saya? Saya terpaksa buat pengorbanan untuk orang yang saya sayang. Biar lah sakit macam mana pun, tapi terpaksa terima. Bak kata orang, kalau kita sayang seseorang, mesti ada pengorbanan. Hmm. 
Tipu kata tak rindu. 
Biarlah. 
Biar masa yang menentukan.  


Cinta. Cinta monyet, cinta jarak jauh, cinta lepas kahwin. Asalkan cinta. Cinta lahir dari segumpal darah bernama hati. Hati tak boleh menipu. Sebab tu lah soal hubungan ni pucuk pangkal dia datang daripada hati. Kalau hati kata taknak, maka taklah ia. Cinta tak boleh dipaksa. Kalau dipaksa, mungkin, tak kekal lama. Mungkin. Tapi kalau dah jodoh dan dah tertulis di Luh Mahfuz, maka terimalah seadanyaa. Kita ni manusia. Cuma hamba Allah yang lemah. Tak mampu dan tak hebat nak tandingi urusan Allah Yang Maha Hebat. Semuanya dah diatur oleh Allah. Jadi sebagai manusia kita hanya berusaha. Setelah berusaha dan tak berjaya juga, maka berserahlah padaNya. Tawakkal. Doa. InshaAllah, suatu hari nanti pasti
jumpa yang terbaik. Itu antara yang saya buat. Kalau korang minat dekat seseorang, tapi tak pasti dia minat kita atau tak, doa lah. Doa supaya dijodohkan dengan si dia. Jangan putus asa. Setiap waktu kita solat, rajinkan diri untuk doakan kesejahteraan dia. Ingat. Allah tetap akan dengar doa setiap hambaNya. Cuma cepat atau lambat untuk diperkenankan. 
Seperti saya kata tadi, biar masa yang menentukan. 

Definisi tersebut amat berkait rapat dalam hidup hampir setiap manusia. Hampir setiap orang juga mesti ada pengalaman tersebut bukan? Kecuali orang yang langsung tak memikirkan hal ini lah. Hahaha. Kalau ada jodoh tak kemana. 
Sampai sini. Assalam.

Thanx read | Suka? Like lah =)